Marc van der Stelt

Marc van der Stelt

Marc van der Stelt (foto gemaakt door Arno Hoogwerf)  groeide op in Rotterdam Zuid en leerde van kleins af aan dat je ergens voor moet werken als je iets wil bereiken.
Na zijn eerste krantenwijk ontwikkelde hij allerlei ideeën voor kleine bedrijfjes.
Hij heeft een baan in de IT en deed er altijd wel iets naast. Van evenementenbureau tot een eigen magazine, hij vond het allemaal even leuk.
Toen het bedrijf waar hij werkzaam was failliet ging, verkocht Marc zijn eigen ondernemingen aan een investeringsmaatschappij en begon met fotograferen.
Door veel te oefenen kreeg hij het onder de knie.
Hij startte als freelancer en besloot vervolgens samen met zijn vrouw een eigen onderneming in fotografie op te gaan zetten.

MS Fotografie

Marc van der Stelt fotografeert vooral ’s nachts en veel in Rotterdam.
Hij wil daarmee laten zien dat de stad Rotterdam ook in de nacht heel kleurrijk is.
Dat de stad ’s nachts anders is dan men denkt, niet kil en koud zoals vaak gezegd wordt.
Samen met zijn vrouw heeft hij MS Fotografie opgestart. Hij is de fotograaf en doet de techniek en zijn vrouw is de planner en doet de administratieve zaken en sociale media.
De foto’s die Marc maakt zijn met name voor de particuliere markt, heel af en toe werkt hij in opdracht.
Van de foto’s maken ze bijvoorbeeld canvas en kalenders en ze worden gebruikt voor brochures, fotowanden, beurs stands enzovoorts.
De foto’s worden wereldwijd verspreid. Mensen die in vroeger tijden vanuit Rotterdam naar Amerika vertrokken zijn erg geïnteresseerd, maar ook mensen uit Australië of expats in Kazachstan.
De leverancier van zijn producten werkt in de gehele Benelux, Spanje, Frankrijk en Duitsland waardoor Marc zijn werkterrein ook steeds meer kan uitbreiden.
Als er tijd is maakt hij fotoreizen naar het buitenland en ook die foto’s vinden gretig aftrek.
Binnen Rotterdam maakt hij ook foto’s van de polders die we rijk zijn, maar wel altijd in combinatie met de skyline van de stad.

Ondernemen

Marc van der Stelt pakte in het begin alles aan. Hij deed fotoreportages, videofilmpjes en al het andere wat gevraagd werd.
De producten werden door hem persoonlijk ingelijst en opgestuurd.
Totdat hij zich realiseerde dat al die zaken ontzettend veel tijd kosten, tijd die hij niet kan besteden aan fotograferen.
Langzamerhand gingen zijn vrouw en hij keuzes maken en bepaalde taken afstoten. Ze namen een leverancier in de arm die nu de producten op bestelling maakt en aflevert.
Ook hun sociale media kanalen reduceerden ze tot vijf stuks. Dit scheelde een hoop tijd. Vanaf het moment dat ze die keuze maakten, begon hun bedrijf steeds beter te lopen.
Marc besloot alleen nog dingen te fotograferen die niet ademen en niet weglopen.

Het mooiste vindt hij de verhalen van de mensen die een foto kopen met een speciale reden. Dat is waar hij voldoening uit haalt.
Om in te spelen op de concurrentie, geeft hij af en toe workshops over fotografie bij nacht.
Echt last van concurrentie heeft hij niet. Het gebeurt wel dat ze één van zijn vele contacten benaderen om ook vanaf die plek foto’s te mogen maken.
Marc heeft zo’n 1200 contacten binnen Rotterdam met de juiste vergezichten voor de mooiste foto’s.
Ook heeft hij samenwerkingsverbanden met Bol.com en 22 Rotterdamse ondernemingen die zijn producten verkopen waaronder De Slegte en het schip ss Rotterdam.

Sociale media

Zonder sociale media zou de onderneming van Marc er heel anders uitzien.
Ontzettend veel klanten komen via hun sociale media kanalen.
De vijf die ze nu nog inzetten zijn Facebook, Twitter, InstagramPinterest en LinkedIn.
De verkoop verloopt ook via het zakelijke medium LinkedIn erg goed. Op hun kanalen plaatsen ze vaak een blog met een foto en vertellen ze wat ze deze week gefotografeerd hebben.

Op Facebook hebben ze zo’n 35.000 leden van over de gehele wereld. De vrouw van Marc houdt de sociale media volledig bij, zodat Marc zijn focus op het fotograferen kan houden.
Zijn vrouw heeft haar eigen Twitter kanalen Rotterdam by Day en Rotterdam by Night, twee platforms met allerlei gebeurtenissen in en rond Rotterdam.
Hierdoor zijn ze altijd op de hoogte van evenementen en gebeurtenissen die voor hen interessant zijn om te fotograferen.

Toekomst

Hun werkgebied willen Marc van der Stelt en zijn vrouw in de toekomst uitbreiden naar de Hoeksche Waard, Dordrecht en Schiedam.
Ook daar willen ze dezelfde opzet neerzetten als met de Rotterdamse foto’s.
Daarnaast wil Marc meer buitenlandse fotoreizen plannen.

Tips voor ondernemers

Durf keuzes te maken.
Doe niet wat je niet leuk vindt en besteed uit wat je moeilijk vindt, zodat daar geen energie aan verloren gaat.

Dit portret is mede mogelijk gemaakt door Buro Freecon en  Typisch Winnifred

Lees ook andere interessante portretten, zoals bijvoorbeeld van Victor ToxopeusEva Rookmaker en Robin Westerveld.

Check ook onze te gekke website www.loonstrokie.nl en doe mee aan de win acties op https://www.instagram.com/loonstrokie/

Van elke ondernemer kan je iets leren. Daarom portretteert Buro Freecon veel lokale ondernemers en schrijven wij hun verhaal voor jou. Misschien ken je ze wel en vertellen ze zaken die ook goed voor jouw bedrijf zijn. Doe er je voordeel mee! En wil je ook een gratis portret, stuur even een mailtje dan nemen we contact met je op.

Klik hier voor alle portretten.